Ako robiť virálny marketing na facebooku

Ako administrátor facebook stránky určite chcete aby vaše publikum neustále rástlo. Ale nie len to. Každý administrátor si určite želá, aby publikom bolo aktívne, zapájalo sa do diskusií ale hlavne aby zdieľalo a šírilo obsah. To samozrejme zabezpečí ďalší rast publika. Chceme teda aby sa o našej fb stránke "hovorilo". A pokiaľ to robíme ozaj dobre, tak sa môžme dopracovať až k výsledku, keď o našej stránke "hovorí" viac ľudí než je samotný počet členov! Ako sa ale k niečomu takému dopracovať?

Nasledujúca grafika informuje o virálnosti publikovaného obsahu. Evidentne ma najlepšie virálne skóre práve grafický obsah, kde patria obrázky, fotografie alebo celé galérie. Vraj až 2/3 všetkého zdieľaného obsahu na facebooku tvoria obrázky. Ešte lepšie virálne skóre majú celé galérie obrázkov.


Úplnou jednotkou vo virálnosti je ale obsah, ktorý kladie otázky a zároveň si pýta odpovede. Každý chce vyjadriť svoj názor a nie je lepší a pohodlnejší spôsob ako ho vyjadriť prostredníctvom sociálnej siete. Je to vždy lepšie, ako by ste mali predstúpiť pred skupinu ľudí a verbálne sa vyjadriť. To je podstatne ťažší oriešok a väčšina z nás by radšej mlčala.  

Každý z nás ma svoj názor a všetci si myslíme, že práve ten náš je ten správy. Takí sme už mi ľudia. Prieskumy teda vo virálnosti jednoznačne vedú. Zaujímavý je ale fakt, že kladenie otázok tvorí len 1,5% obsahu fb stránok. A pritom ide o tak efektívny nástroj virálneho marketingu. 


Podstatne horšie si vedie obsah s videom alebo linkom. A aké sú dôvody? Video, pokiaľ si ho chcete prehrať, musíte ho najprv spustiť. Často hrozí že video bude príliš dlhé alebo dokonca nudné. Video je teda dobrá vec na spestrenie obsahu. Neodporúča sa ale zdieľa tento druh obsahu príliš často. Okrem toho by nemalo byť príliš dlhé. Myslite na to, že zdieľať video na fb stránke bez sprievodného statusu nemá veľký význam. 


Najhoršie virálne skóre dosiahol obsah v podobe linku. Tento druh obsahu by sme mali používať len v prípade, ak chcem zvýšiť návštevnosť nášho webu. Rovnako ako v prípade video-obsahu nemá zmysel zdieľať link bez sprievodného textu. 

Samozrejme prvé čo som chcel vyskúšať ako administrátor fb stránky Bohatý otec Chudobný otec bol "prieskum" Začal som klásť otázky. Efekt bol minimálne potešujúci! Už to nebolo len "páči sa mi to" ale publikum začalo byť aktívne. Každý totiž chce vyjadriť svoj názor a ta postupne začali pribúdať komentáre. Toto je jeden z prvých statusov, kedy status nie len informuje ale zároveň sa aj pýta na názor publika. Výsledky nie sú ničím ohromujúce no na fb stránku s publikom 1600 ľudí to nie je zlý začiatok. V skratke 11 zdieľaní, 30x "páči sa mi to", 19 komentárov. 


Rád by som uviedol príklad z FB stránky UPbook.sk (online kníhkupectvo) Táto životná pravda v podaní Dalajlámu priniesla takmer 1000 zdieľaní, takmer 500x "páči sa mi to" a vyše 30 komentárov a to všetko na fb stránke, ktorá ma 1300 členné publikum! Tento príklad len potvrdzuje vyššie uvedený fakt, že grafický obsah je vysoko virálny. Samozrejme takéto extrémne výsledky vzhľadom na nízky počet publika nemôžme vždy očakávať. Pravdepodobne obsah musela tiež zdieľať ozaj veľká ryba, zrejem iná fb stránka. Pokiaľ to tak skutočne bolo, dôvod môžme prisúdiť aj kvalitnému obsahu. 

Od témy virálneho marketingu na sociálnej sieti by sme sa tak mohli dostať k záveru, že to najdôležitejšie čo môžme spraviť pre úspech našej fb stránky je tvorba ozaj kvalitného obsahu! 


Pokiaľ by ste sa o téme virálneho marketingu chceli dozvedieť viac, tak určite odporúčam knihu Nové pravidlá marketingu a PR, kde autor David Scott tejto téme venuje jednu celú kapitolu. Okrem iného sa tiež dozviete, ako efektívne využívať sociálne siete (ako facebook alebo twitter) blogy a online video na získanie nových zákazníkov. 


Ak máte skúsenosti alebo otázky vrámci viralneho marketingu na sociálnej sieti facebook, rád si ich prečítam a niečomu zaujímavému sa priučim. A pokiaľ sa vám tento článok páčil alebo vám pripadá zaujímavý aj pre iných ľudí, budem rád ak ho budete zdieľať napríklad na facebooku. A nezabudnite tiež pridať zaujímavý sprievodný text nech to má svoj efekt :)

5 komentárov:

  1. Ďakujem Lukáš za článok. Prácu so sociálnymi sieťami zanedbávam. Pred týždňom som sa rozhodol na tom zamakať a tvoj článok mi prišiel vhod :)

    Tvoj status s otázkou a odpoveďou určite použijem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super presne tieto informácie som hľadal!
    Zaujímala by ma ešte jedna vec. Kedy a v akom čase sa na FB anchádza najviach ľudí a teda kedy majú príspevky najväčšiu efektivitu.
    Tiež vďaka za článok!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Výborná otázka. Mňa trápilo dosť dlho to isté Marko.
      K tejto problematike by sa hodil aj článok
      Vďaka za podnet :D

      Odstrániť
  3. velmi fajn clanok, ihned testnem par veci :)

    OdpovedaťOdstrániť