Dokáže Vás uživiť mikropodnikanie na Slovensku?

Čítal som už mnoho článkov na tému online biznisu a taktiež som prečítal kopec kníh o tom, ako sa dajú online zarábať milióny. Samozrejme väčšina štúdií a príkladov pochádzala buď z amerického trhu alebo z podstatne väčšieho trhu - či už ide o počet spotrebiteľov alebo kúpnu silu.

Slovenský trhu je podstatne menší a aj keď kúpna sila patrí medzi tie väčšie, tak stále sa nemôže merať západným krajinám. V neposlednom rade našinec nemá také návyky míňať peniaze online alebo platiť za informácie online. Mám namysli online kurzy, webináre, platené členstvá na weboch a podobne.

Netvrdím, že na Slovensku nie je možné zarobiť veľké peniaze. Zvyčajne ale musíte byť jednotka na trhu poprípade patriť medzi veľkých hráčov. Ako je to ale s mikropodnikaním u nás?

Dokážeme sa na Slovensku uživiť bloger alebo prevádzkovateľ malého špecializovaného eshopu s obmedzením vstupným kapitálom. Nehovoriac o tom, že pri mikropodnikaní ste na mnoho vecí úplne sám. 

Často krát sa stáva, že majiteľ eshopu rieši SEO, sociálne média, prevádzku eshopu, komunikáciu so zákazníkom a to by som ešte mohol spomenúť účtovníctvo a administratívu. 

Ziskovosť blogu závisí od návštevnosti a často krát aj od jeho kality. A následne ziskovosť závisí od Vašej schopnosti predať priestor na Vašom blogu inzerentom. 

Prevádzkujem zopár webov a 3 eshopy. Nejde ale o žiaden veľký biznis. Ide o malé špecializované kníhkupectvá a zopár menších webstránok. Ide teda stále o mikropodnikanie popri vysokej škole

Celé moje mikropodnikanie stojí na mne a mojej asistentke a ľuďoch, ktorí tvora obsah na weboch

Moje zdroje príjmov: 
  • PR člányk: písanie a publikovanie
  • Predaj kníh
  • Google AdSence
  • Affiliate
Som v poslednom ročníku vysokej školy a uvažujem, čo ďalej. Nejaké drobné prinesie aj prenájom dvoch nehnuteľností, ktoré som kúpil v minulom roku (a to aj vďaka online podnikaniu) 


Nie je to len o peniazoch. Online mikropodnikanie ma za 3 roky naučilo podstatne viac než celá vysoká škola. Za 3 roky som spoznal viac zaujímavých ľudí, než za celé roky pred podnikaním. Prečítal som kopec zaujímavých kníh a zozbieral mnoho skúseností. 

Aj keď možnosti príjmu pri mikropodnikaní na našom trhu nie sú zárukou, že zbohatnete, verím, že má veľký zmysel. Nie len že Vás dokáže uživiť, no poskytne Vám cenné skúsenosti. Nie je náročné na čas (ak si to viete zariadiť), vysoké vstupné investície taktiež nie sú podmienkou. Ja osobne som začínal takmer s nulou a bez know-how. Prakticky išlo o podnikanie pokus-omyl. 

Už dlhšie sa chystám napísať na túto tému e-book. Moje skúsenosti by mohli pomôcť začínajúcim mikro-podnikateľom získať know-how podstatne rýchlejšie ako to trvalo mne a to za nepomerne menej peňazí :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára