Ako propagovať eshop na facebooku

To je otázka! Hlavne prevádzkovatelia nových eshopov si takúto otázku položili neraz. Priznám sa že mňa to zaujíma stále (vyše roka po spustení prvého eshopu) Možností je ale veľa. Pokiaľ nemáte na propagáciu vyhradené peniaze a rozhodnete sa ísť cestou ako ja, tak vám stále ostáva dostatok možností. Z počiatku som nemal žiadnu stratégiu a na nič konkrétne som sa nezameriaval. Snažil som sa využiť každú príležitosť, aká sa mi naskytla. Teraz môžem povedať že to bola chyba. Nemôžte byť predsa na každej párty v meste.

Po čase som sa rozhodol že si zvolím určitú stratégiu, ktorej sa budem držať. Rozhodol som sa pre sociálne siete. Tiež nie pre všetky! Vybral som si facebook, google+ a twitter. Kníhkupectvo upbook.sk alebo moju maličkosť by ste pravdepodobne našli aj inde ale hlavnú prioritu venujem práve týmto trom sociálnym sietiam. Najviac sa mi darí propagovať upbook.sk na facebooku na fb stránke UPbook.sk kde k dnešnému dňu mám vyše 970 členov. To číslo nie je až tak podstatné. Dôležitejšia je aktivita členov: 230 "hovoria o tom". Obvykle toto číslo býva vyššie. Nedávno bolo vyššie než počet členov :)

Čo tvorí obsah fb stránky UPbook.sk?
Prevažne ide o motivačné citáty. Každý deň ich tam nájdete niekoľko. Buď vo forme textu alebo ako ako obrázok. Myslím že obrázky majú vždy väčšiu úspešnosť ako text. Členovia vždy radšej zdieľajú obrázok ako text. Ďalej prispievam motivačnými videami. Tie nie sú tak časté ako citáty. V neposlednom rade sú to odkazy na knihy. Tie tam nájdete maximálne 1x do dňa, skôr vo večerných hodinách. No a občas zdieľam otázku priamo na členov: s čím sú a s čím nie sú spokojný, čo by radi zmenili v kníhkupectve alebo na fb stránke. 


V komunikácii na sociálnych sietiach ako sú facebook, google+ alebo twitter sa snažím s fanúšikmi alebo zákazníkmi byť osobný. Tikám im a sám seba prezentujem ako jednú osobu. Zbytočne si nevykám :D príde mi to komické aby som sám seba prezentoval ako nejakú firmu a vyjadroval sa "Zásielku vám zasielame v pondelok" Radšej to mám takto "ahoj... knihu ti pošlem v pondelok :)" 

Snažím sa odpovedať na každú otázku, ktorú dostanem. Pokiaľ odpoveď nie je nutná tak reagujem aspoň laikom. 

Teraz by som vám rád ukázal jeden príklad predaja Kiyosakiho kníh, ktoré propagujem na fb stránke pod názvom Bohatý otec chudobný otec. Konkrétne by som vám rád ukázal príklad na knihe Nefér výhoda. Ako status resp. popis som uviedol jednoduchý a výstižný text: "Sila finančného vzdelania, ktoré vám v škole nikdy nedajú! (poštovné a balné je zdarma!)" Tento odkaz dostal 39 laikov a 4x sa zdieľal! Efekt bol taký že sa v priebehu 24 hodín predalo 8 ks tejto knihy. Ono to neznie vôbec fantasticky ale treba si uvedomiť že  ide o odkaz, ktorý bol v skupine z vyše 100 000 členmi a aktivitou vyše 70 000 o tom hovoria komentovaný  1x! komentár bol negatívneho charakteru a odkaz na knihu v eshope označoval ako spam! Nepredal sa ani jeden kus a ak si dobre spomínam získal 1 laik! Len pre porovnanie fb stránka Bohatý otec chudobný otec má počet členov len niečo vyše 700! Efektivita, ktorá sa nedá ani zďaleka porovnávať. 


Vrelo odporúčam založiť si niekoľko fb stránok (záleží od vás a vášho času) Nemusíte sa obmedzovať len na jednu jedinú. Nesústreďte sa výlučne len na zdieľanie odkazov na produkty, ktoré ponúkate a predávate. Práve naopak. Tvorte kvalitný obsah. Členov vašej fb stránky naučte, že propagácia produktov na fb stránke je normálna a bude pre nich prínosom. Vaše produkty by mali tvoriť súčasť kvalitného obsahu. Dá sa to! V žiadnom prípade by takúto propagáciu nemali považovať za otravnú, častú alebo za spam. Pokiaľ k tomu dôjde (nebojte sa, dajú vám to najavo) tak ste niekde spravili chybu. 

Členovia stránky nemusia mať vždy pocit, že odkaz na produkt je výlučne na to aby museli platiť. Snažím sa im dať na výber resp. ponúknuť možnosť si niečo vyskúšať a pokiaľ sa im bude produkt páčiť tak si ho môžu zakúpiť. Nie je na škodu pripomenúť im prečo produkt kúpiť. Vždy v jednej, dvoch vetách opíšem produkt (knihu) a následne dám možnosť stiahnuť si ukážku z knihy. Na záver pripomeniem že poštovné a balné je úplne zdarma. 


Takto nejako to robím ja. Pokiaľ máte lepšiu stratégiu ako zaujať zákazníka na facebooku tak mi nechajte pod článkom komentár a ja sa rád priučím. 

Ešte stále máte možnosť zapojiť sa do súťaže o knihu "Nová pravidlá marketingu a PR" Stačí popísať svoj biznis a zanechať mi naň link (eshop, web, blog) Odkaz na súťaž nájdete v článku Súťaž o nové pravidlá marketingu a PR. Výťaza by som rád vyhlásil budúci pondelok (06.08.2012)
.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára