Čo všetko ovplyvňuje kúpu tovaru alebo služby. Okrem kvality, výšky ceny či marketingovej stratégie sú dôležité naše emócie. Podľa môjho názoru aj keď si to väčšina z nás neuvedomuje, emócie predávajú snáď najviac. Práve mám rozčítanú skvelú knihu od Lukáša Kovandu Proč je vzduch zadarmo a panenstí drahé. V tejto knihe autor popisuje mimo iného aj vplyv vizualizácie ceny na kúpu tovar.
Ako zákazník alebo klient vníma cenu na základe toho ako cena vyzerá? Uvediem príklad: Ako na vás vplýva cena 20 eur a ako 21,90 eur. Vníma zákazník zaokrúhlenú cenu 20 eur skutočne ako tu nižšiu? Čo myslíte? Predstavte si že naša myseľ vníma rozdiel medzi číslicami 99 až 100 ako menší než rozdiel medzi číslicami 1 až 2. Fascinujúce čo poviete. Výsledkom je fakt, že v prvom prípade takmer každý z nás číslicu zaokrúhli. V druhom prípade nebude zrejme zaokrúhľovať nikto.
Aký má ale vizualizácia ceny vplyv na kúpu tovaru alebo služby? Presné číslice teda aj sumy (napr. 391.211 eur ) podvedome vnímame ako nižšie než číslice okrúhle ( 391.000 eur ) Tento fakt vzniká len v prípade neistoty (v prípade že neporovnávame ceny toho istého tovaru).
Autor uvádza ďalší príklad. Pokiaľ si chcete kúpiť nové auto a v predajni AAA majú ten istý model ako v predajni BBB. Ak by ste mali navštíviť iba jednu predajňu tak v každej by ste sa správali už na základe ceny úplne inak a vaše rozhodnutie by nakoniec bolo z pohľadu výšky ceny iracionálne. V predajni ponúkajú auto za cenu 10.000 eur a v predajni BBB ponúkajú úplne rovnaké auto za cenu 10.139 eur. Väčšina ľudí ma tendenciu podstatne ľahšie akceptovať cenu v predajni BBB a to cenu 10.139 eur! Dokonca v predajni AAA by sa viacero kupujúcich snažilo o zľavu než v predajni BBB. Je to normálne?
Podľa autora teda okrúhla cena podnecuje k vyjednávaniu zľavy. Naopak presná cena je podprahovo vnímaná ako nízka.
Neplatí to ale v jenom prípade. Pokiaľ vojdete od kníhkupectva a v regály máte 2 úplne rovnaké knihy. Čiže porovnávate ten istý tovar v tom istom čase a jedna kniha stojí 12 eur a druhá stojí 12,19 samozrejme si vyberiete knihu za 12 eur. Koľko krát sme sa s takýmto prípadom ale stretli?
Výnimkou ale môže byť práve internet, vďaka ktorému môžme porovnávať ten istý tovar v rovnakom čase na rovnakom mieste. Svoju úlohu tu zohrávajú hlavne porovnávače cien (heureka, pricemania...) Práve vďaka internetu podstatne viac porovnávame a "Baťovské ceny" 19,90 či 19,99 už nemajú takú moc ako kedysi.
Ďalej sa v knihe dočítate:
Stiahnite si ukážku z tejto knihy v PDF formáte zdarma!
ukážka z knihy Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé
Ďalej sa v knihe dočítate:
Stiahnite si ukážku z tejto knihy v PDF formáte zdarma!
ukážka z knihy Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé
(zdroj:kniha Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára