Ako NEvyužívať facebook na propagáciu

Len nedávno som dopísal článok o tom, ako sa mi plní emailová schránka rôznymi ponukami. Teraz som si uvedomil nárast emailov, ktoré mi ponúkajú reklamu. Reklamu predovšetkým na facebooku. Určite ste sa s takouto formou propagácie stretli aj vy. Stačí že vlastníte eshop (a možno ho ani nemusíte vlastniť), niekto si vás nájde a pošlem vám ponuku na propagáciu vašich produktov (v mojom prípade to budú knihy).

O čo teda ide? Stačí že vlastníte fb stránku s počtom členov napríklad 100 000 (70 000 o tom hovoria). Tie čísla sú vážne skvelé! Vy, ako admin tejto fb stránky budete pravidelne spamovať nástenku vašej fb stránky a vaši členovia budú na tieto odkazy klikať a určitý počet ľudí si vždy niečo objedná. Zarobí predajca, zarobí admin fb stránky a spokojný zákazník získa svoj produkt alebo službu. 


Ono to teoreticky znie veľmi jednoducho a pekne. Prax je ale podstatne iná. Ak ste takúto ponuku na propagáciu už obdržali, tak si určite pozrite fb stránky, v ktorých sa vaše produkty budú zobrazovať. Vo väčšine prípadoch to budú stránky pod názvami ako "milujem svoje kamarátky" alebo "som taký, aký som a nehanbím sa za to" :D Tie názvy som si iba vymyslel ale skúsme sa trocha zamyslieť. 80 % členov týchto mnohopočetných skupín budú deti! Toto nie sú naši potenciálny klienti! 

Drvivá väčšina členov sa chce zabávať a nie nakupovať. Stačí sa pozrieť na názov fb stránky a hneď si vieme utvoriť predstavu o vekovom zložení členov a tiež o tom, čo členov môže zaujímať. Zdieľať odkazy na knihy na stránke "milujem svoje kamarátky" je asi tak bezvýznamný ťah, ako predávať mraziace boxy na Sibíri. 

Pri takejto forme propagácie si treba uvedomiť že nie je zadarmo. Za jeden odkaz v 100 000 člennej fb stránke z veľmi zaujímavou aktivitou zaplatíte od 5 po 20 eur!(cenové ponuky, ktoré som dostal)  Získať 100, 200 alebo 300 kliknutí za 5 eur a nič nepredať nie je veľmi zaujímavá investícia. Prečo len 100 alebo 200 kliknutí. Deti nie sú hlúpe. Nemajú problém zdieľať obrázok ak je na ňom Justin Bieber. Olajkujú ho a ešte pridajú komentár. Pokiaľ sa ale v tejto skupine rozhodnete predávať termosky, tak vám na odkaz klikne niekto len preto lebo sa netrafí myškou!

V mojom prípade by bolo zaujímavé dostať ponuku na propagáciu a využiť pri tom fb stránku, ktorá sa venuje knihám. Najlepšie knihám, ktoré sa venujú osobnému rastu, motivácii atď. Takúto ponuku mi ale nikto nedá. Takáto fb stránka totiž nie je. Rovnako ako nie je žiadna seriózna fb stránka ktorá by sa vám hodila. Takéto obsahovo kvalitné stránky nemajú 100 000 členov a ani viac. Nemajú aktivity 70 000 a pokiaľ majú tak túto stránku vlastní veľký konkurenčný biznis. Klobúk dole. Ja môžem len tíško závidieť a pracovať na vlastnej fb stránke.

Na druhej strane je otázne či si vôbec člen takejto fb stránky vôbec zaslúži takéto spamovanie produktov, ktoré nemajú s témou stránky nič spoločné. Otázne tiež je, nakoľko si admin takejto stránky váži jej členov!


Vždy budem tvrdiť že facebook je miesto kde sa dá predávať veľmi slušne. Sám som sa o tom presvedčil. No presvedčil som sa aj o opaku a to pokiaľ svoju reklamu nezacielite na správne miesto ale necháte sa zlákať vysokým počtom členov, bez toho aby vás zaujímal obsah stránky, jej členovia, aktivity členov atď. To chce už ale ďalší článok. O tom ako oveľa efektívnejšie využívať fb stránky na propagáciu aj v prípade podstatne menšieho počtu členov napíšem článok v blízkej dobe. 

A čo vy? Dostali ste ponuku na propagáciu svojho biznisu prostredníctvom fb stránok? Využili ste ju a boli ste spokojní? Dajte mi vedieť v komentároch. Rád si ich prečítam a poučím sa :)